Wieści z mapy globalnej

IX-sezon2-thegem-blog-default

Na wstępie, przepraszamy za drobne opóźnienie w opublikowaniu niniejszej treści, ale różne czynniki miały na to wpływ. News ten będzie w głównej mierze oparty o wywiad z naszym dyplomatą, tj. człowiekiem prowadzącym działania klanu na mapie globalnej w X-tym sezonie Clan Wars – Coehoorn(em)1906. Ale zanim będziecie mogli poznać opinię naszego eksperta o tym co się dzieje w bieżącym sezonie, to kilka ogólnych informacji.

X-ty (jubileuszowy) sezon rozpoczął się 26 września br., tj. 53 dni temu. Do końca rozgrywek zostało jeszcze nieco ponad 3 tyg., tj. 23 dni. Rewolucyjną zmianą jest wprowadzenie sojuszy na mapie globalnej – naszym zdaniem o 1 rok lub 2 lata za późno ten temat WG zaczęło porządkować, od dawien dawna bowiem wiadomo, że klany układają się w tych rozgrywkach…

System ten ma oczywiście swoje mankamenty. Najważniejszym z nich jest delegowanie sojusznika do walki w swoim imieniu. O ile można atakować czyjeś włości w imieniu sojuszniczego klanu, to nie można bronić prowincji klanu, który jest w przymierzu – co naszym zdaniem jest nielogiczne. Jak sama nazwa wskazuje, sojusz to współpraca, skoro klany ze sobą kooperują, tzn. że mogą to robić na różnych polach, a nie tylko w sferze atakowania w imieniu sojusznika. Wartym też przemyślenia jest umożliwienie sprzymierzeńcowi delegowania np. do 5-ciu najemników na bitwach klanowych, podobnie jak to jest w systemie SH, co zresztą jest punktowane na grach wojennych.

Na plus na pewno są zmiany dotyczącej minimalnych wartości złota na prowincjach na mapie X-go poziomu. Zwiększenie wartości ze 120 do 480 golda, to na pewno ukłon w stronę graczy i klanów. A także wprowadzenie klasyfikacji politycznej i puli nagród w postaci obligacji. O czym szerzej niżej.

Jeżeli chodzi o nasz klan, to obecnie zajmujemy 12 miejsce w klasyfikacji eventu.

 

 

 

Z polskich klanów wyprzedzają nas w sezonie tylko: FEST-y (4 pozycja), 5TAR5 (7 pozycja) i nasz sojusznik, tj. NOMI (10 pozycja). Kilka dni temu za I-wszą część sezonu przeznaczyliśmy do wypłaty dla klanowiczów 114 620 golda. To suma, którą naszym graczom przekazaliśmy za 2 poprzednie sezony, tj. VIII i IX. A teraz wypłacamy tę stawkę po połowie trwania obecnych rozgrywek na mapie globalnej. Tak więc my uznajemy obecne zmiany związane z mapą globalną za korzystne, bo to widać po zasobach naszego skarbca klanowego.

Z tego miejsca też serdeczne ukłony dla naszego głównego sojuszniczego klanu, tj. NOMI, z którym bezproblemowo współpracujemy od początku sezonu. Podchodziło do nas jeszcze kilka innych klanów i próbowało nas przeciągnąć na swoją stronę, również używając argumentu siły, ale do dnia publikacji niniejszej wiadomości nie widzimy powodów, by ten sojusz zrywać. Jeszcze raz dziękujemy NOMI.

Jak wygląda pierwsza 10-tka sezonu na dzień 18 listopada?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dla ROIDS to debiut w tych rozgrywkach. Każdy kto się interesuje mapą globalną będzie wiedział kiedy i jak ten klan powstał, więc pominiemy ten aspekt. Na liście najlepszych nie ma MVPS oraz FAME, klany te zakończyły działalność. Gracze tych pierwszych w większości zasiliły społeczność FEST-ów, a tych drugich głównie ROIDS-ów oraz CSA.

Czy ranking odzwierciedla umiejętności i siłę poszczególnych klanów na serwerze EU? Oczywiście, że nie. Pokazuje tylko jak który klan radzi sobie na mapie globalnej. Niemniej, z własnych obserwacji wiemy, że tej X-tce pod względem umiejętności na pewno powinny się znaleźć takie klany jak EX-4, PERL i może RSOP.

Jeżeli chodzi o pozostałe polskie klany, to wg naszych odczuć, wygląda to średnio. Reszta peletonu, jak MIRKO (26), FEAR (28), AVIR (29), WPE (30), 5T3R5 (36), TDSTR (39) nie odgrywa w tym sezonie żadnej znaczącej roli, choć takie klany jak FEAR, AVIR czy przede wszystkim TDSTR powinny coś więcej móc ugrać. Dlaczego tak jest? Jeżeli się nie umie dogadać, wybiera się niewłaściwego sojusznika lub chce się działać w pojedynkę, albo się komuś coś wydaje, a jest inaczej, no to ma się tyle, ile się ma – czyli niewiele, w przypadku w/w społeczności i ich graczy.

Więcej o całym sezonie rozpiszemy się po jego zakończeniu, teraz czas na wywiad z naszym dyplomatą, tj. Coehoornem1906. Zapraszamy do lektury!

1. Czy wg Ciebie klany chętnie wstępują w sojusze i czy korzyści z bycia w przymierzu z innym klanem przewyższają ewentualne niedogodności oraz ewentualne działanie w pojedynkę na mapie?

Coehoorn1906: Jeżeli chodzi o topowe klany to zasady współpracy na mapie niewiele zmieniły się w stosunku do poprzednich sezonów. Nieformalne sojusze czy NAPy były cały czas obecne i tak zapewne pozostanie. Podpięcie się w sojusz zachodzi tylko, jeżeli klany potrzebują przekazać sobie prowincje lub delegować bitwy podczas jakiegoś większego konfliktu. Oczywiście część klanów, które chcą być wysoko w rankingu politycznym, posiada swoje siły podrzędne i w miarę możliwości im pomaga. Kwestia dodatkowego golda nie ma tutaj żadnego znaczenia. Liczą się tylko punkty do wspomnianej wcześniej klasyfikacji. Natomiast mniejsze klany, szczególnie te grające mapę na VIII tierach, chętnie korzystają z pomocy lepszych klanów, które pomagają zdobywać kolejne prowincje. Jeżeli klanom nie zależy na klasyfikacji politycznej, a ich siła pozwala na samodzielne utrzymanie prowincji na mapie, to wówczas sojusze nie są im do niczego potrzebne. Natomiast większość klanów patrzy na klasyfikację polityczną, więc gold, który muszą przekazać zrekompensują im otrzymane na koniec sezonu obligacje.

2. Który sojusz, pod czyim przewodnictwem wg Ciebie najlepiej funkcjonuje?

Coehoorn1906: Patrząc na minioną część sezonu najlepiej radzi sobie sojusz „fioletowy”. Oczywiście dotyczy to tylko ich topowych klanów, bo mniejsze klany jak FEAR czy OSC, mimo bardzo dużej pomocy na początku sezonu ze strony klanów nadrzędnych, nie są w stanie na dłużej zagościć na mapie. Oczywiście współpraca ta ma też swoje minusy, bo w momencie kiedy FESTy grały bardzo dużo za swoje siły podrzędne zwiększały im podatki, a jak wiadomo gold mający zostać wysłany sile nadrzędnej, który gromadzony jest w dodatkowym skarbcu, resetuje się podczas zmiany wielkości podatków przy ponownych podpięciach. Jeżeli wielkość podatków nie zostaje zmieniona to nawet pomimo odłączenia się od siły głównej i ponownego dołączenia do niej po jakimś czasie, cały gold zgromadzony wcześniej w skarbcu zostaje przywrócony, a podczas wysyłanie konwoju zostanie on zamieniony na punkty polityczne.

3. Jak wypadają polskie klany w trybie sojuszy względem innych nacji?

Coehoorn1906: Cztery topowe polskie klany doskonale potrafią odnaleźć się w realiach obecnego sezonu. Bardzo dobrze zalety nowej mapy wykorzystywało dotychczas także MIRKO, które w głównej klasyfikacji zdecydowanie uciekło FEARom. Ci ostatni ewidentnie nie potrafią wykorzystać specyfikacji obecnego sezonu, bo mimo bycia teoretycznie lepszym klanem od MIRKO, a nawet klanem zbliżonym poziomem do czwartej stałej siły na naszej rodzimej scenie, to wyniki uzyskiwane przez FEAR są dalekie od ich potencjału i możliwości. Ciekawym przypadkiem jest klan INVIL, który w okresach turniejowych, zdecydowanie podnosi swój poziom. Jeżeli po nadchodzącym turnieju nie dojdzie do zbyt dużych roszad w tym klanie to z pewnością na stałe zagości on w polskim top5. Bardzo dobrze na ósmych tierach radzi sobie Dywizjon Wyklętych, który spośród polskich klanów grających na tym poziomie uzyskuje najlepsze wyniki, pomimo tego że jego potencjał jest zdecydowanie mniejszy od kolejnych polskich klanów w tej klasyfikacji. Jeżeli chodzi o bezpośrednie porównanie jak radzą sobie poszczególne nacje to tylko Niemcy nawiązują wynikami do Polaków. Warte odnotowania jest tutaj, że większość niemieckich klanów wyłączając z tego RMBLE gra razem, natomiast polskie klany poza nielicznymi wyjątkami, zbytnio ze sobą nie współpracują.

4. Który polski klan najwięcej skorzystał na byciu w sojuszu?

Coehoorn1906: Wiele osób zapewne powie, że Gwardia (GE-PL – przyp. własny). Ja osobiście jestem jednak skłonny powiedzieć że jest to MIRKO. Poziom jaki prezentuje Gwardia w ostatnim czasie, zapewne pozwoliłby jej uzyskiwać podobne wyniki także na poprzednich zasadach gry. Nawet jeżeli wyniki te byłyby nieco gorsze to i tak miejsce w top15 czy top20 europejskiej sceny byłoby pewne. Natomiast wydaje się, że MIRKO samodzielnie nie jest w stanie utrzymywać 8, 9 czy 10 prowincji. Gwardia w poprzednim sezonie bez większych problemów była w stanie utrzymać 8-9 prowincji. Natomiast wynik w głównej klasyfikacji, jest sporo lepszy, ponieważ w zeszłym sezonie na mapie znajdowało się masa prowincji o dochodzie 120 czy 360 golda.

5. Największy pozytyw tego sezonu?

Coehoorn1906: Obligacje jakie topowe klany w klasyfikacji politycznej otrzymają za swoje działania na mapie w tym celu. Niby mapa w tym sezonie oferuje zdecydowanie więcej golda klanom spoza top10, jednak wartości te w dalszym ciągu są „śmieszne” w stosunku do tego co można było uzyskać półtora roku temu, czyli podczas 5. sezonu. Dlatego też te obligacje wydają się być najlepszym co WG zaoferowało klanom w tym sezonie.

6. Największe rozczarowanie tego sezonu?

Coehoorn1906: Postawa niektórych klanów nie potrafiących odnaleźć się w realiach obecnej mapy, jak chociażby wspomniany wcześniej FEAR. Kolejnym rozczarowaniem jest zjazd formy klanu AVIR, którego dalsze losy na dotychczasowym poziomie stoją pod dużym znakiem zapytania. Ja osobiście za rozczarowanie uważam także brak jakichkolwiek zmian w systemach walkowerów. Obecne kary za czwartą czy kolejne kartki są śmieszne. Klany siedzące na mapie w większości mają gdzieś klasyfikację punktową, ważne tylko żeby gold się zgadzał. Zdarzają się przypadki, gdzie klany mające tylko 1 skład na dychach trzymają nawet po 8 czy więcej prowincji, co w przypadku zmasowanego ataku na taki klan kończy się mnóstwem kartek. Jeżeli taki klan nie spadnie z mapy to te kartki nic dla niego nie znaczą, a nawet jak spadnie, to korzystając z mechaniki przekazywania prowincji, może bez problemu na mapę powrócić. Zdecydowanie lepszą karą byłby brak możliwości tworzenia nowych dywizji w momencie gdy ktoś posiada już te 4 czy 5 kartek.

7. Czy wg Ciebie pomysł na obecny X-ty sezon można uznać, że wypalił i klany chętniej uczestniczą w rozgrywkach CW, aniżeli poprzednio?

Coehoorn1906: Początkowo wydawało się, że aktywność klanów chcących grać na X tierach zdecydowanie wzrosła. Jednak wraz z upływem czasu ta część mapy stała się zdecydowanie bardziej zabetonowana w stosunku do poprzedniego sezonu, co zmusiło wiele klanów, które jeszcze w poprzednim sezonie próbowały swoich sił na dychach i to często z pozytywnym skutkiem, do przejścia na tiery VIII. Główną przyczyną tej sytuacji jest możliwość odbijania startówek bez opuszczania mapy, dzięki wykorzystaniu swoich sił podrzędnych i możliwości przekazywania prowincji. Z perspektywy klanów lepszych i średnich (umownie powyżej 1300 elo) obecna mapa jest zdecydowania lepsza od tej z poprzedniego sezonu. Natomiast dla klanów słabszych, tiery X stały się o wiele mniej dostępne.

Zapraszamy po 11 grudnia do pełnego podsumowania X-go sezonu CW.

8

Komentarze (2)

Czekaj, czekaj ponoć STARS’y się miały chylić ku upadkowi jak to pisaliście w odniesieniu do poprzedniego sezonu. Czyżby obecnie to się działo z GE-PL gdzie to owy klan nie załapał się (o dziwo) do 1/2 największych sojuszy na mapie. Masz ci los no 🙂

GE-PL nie jest i nie będzie klanem na posyłki „fioletów”, tak jak to dzieje się w 5TAR5, gdzie ktoś coś im „kazuje”, to trzeba polecenie wykonać. My układamy się w sojuszu z klanami, które respektują nas jako partnera. Wyszliśmy z szarego sojuszu od ROIDS m.in. z tego powodu, bo Ci nie potrafili na tamten moment niczego ciekawego zaoferować. Twój komentarz jest po prostu złośliwy i nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Swojego zdania o 5TAR5 nie zmieniliśmy, dalej uważamy ten klan za kolosa na glinianych nogach, który lada moment padnie, to już nie jest pytanie czy, tylko kiedy? Owszem, w bezpośrednich pojedynkach, różnie to wychodzi, ale przyjdzie kampania i zapewne znowu, jak wystawimy nasz topowy skład, będziemy górować nad naszym bezpośrednim rywalem do TOP3 polskiej sceny WoT-a. Nasza niechęć do tej społeczności wynika z postaw i działań kadry dowódczej tego klanu skierowanych przeciwko nam, tj. prób podbierania nam graczy czy szykanowania w poprzednich sezonach na mapie globalnej. Tak więc „sorry Gregory”, ale nie trafiłeś z docinką.

Zostaw komentarz

Facebook

YouTube