Podsumowanie VIII sezonu wojen klanów

1-thegem-blog-default

VIII sezon na mapie globalnej dobiegł końca. Trwał on 38 dni (od 9 kwietnia, do 17 maja), to raptem o 1 dzień dłużej, aniżeli VII sezon w tych rozgrywkach. Zwycięzcą tym razem okazał się polski klan [MVPS] Most Valuable Players!

Rzecz jasna, gratulujemy Sanqiemu i spółce, nawet nie tego pierwszego miejsca, bo ono mało kogo obchodzi, ale pozycji na europejskiej arenie zmagań World of Tanks, którą rzadko ktokolwiek próbował czy próbuje podważyć. Stąd też oszałamiający wynik, tj. 787 730 punktów (zdobytego golda), względem 655 975 i 2 miejsca w sezonie VII.

Jeżeli chodzi o pierwszą czwórkę, to nic nie uległo zmianie, poza dwoma kwestiami, tj. MVPS zamieniło się pozycją z GO-IN, gdzie Ci drudzy i tak zanotowali progres, bo ugrali 710 530 punktów (zdobytego golda), względem 688 330 i 1 miejsca w sezonie nr VII. Stracił zdecydowanie za to FAME, zdobywając za VIII sezon do skarbca klanowego dużo mniejszą ilość złota: 259 498 punktów (zdobytego golda), względem 416 153 za udział w rozgrywkach VII sezonu. Na 3 miejscu, tak jak poprzednio, czeski klan CSA, wynik praktycznie identyczny jak w poprzednim sezonie (lekki wzrost, tj. o 4037 sztuk złota).

Jeżeli chodzi o klasyfikację końcową, to na pewno na wyróżnienie zasługują takie klany jak: -PJ- (WN8 nieco ponad 2 tys.) – miejsce 12 i ugrane 71 608 punktów (sztuk złota), co należy uznać za solidny wynik. Udany sezon miały też średnie klany takie jak hiszpański MOARR (2103 WN8) – miejsce 17 czy RDDT (1938 WN8) – miejsce 20.

Jeżeli chodzi o polskie klany, to tym razem wypadliśmy dużo gorzej, aniżeli w VII sezonie, gdzie w TOP 25 mieliśmy 9 podmiotów, teraz tych klanów jest tylko 4 sztuki (MVPS, FEST, NOMI i 5TAR5). Drugą 25-tkę otwiera nasz klan (GE-PL), który jest na pozycji 30. Wiele polskich klanów, jak PVS, PSQD, MIRKO, AVIR, TDSTR i inne, nie mogą zaliczyć tego sezonu do udanych. Mało tego, Ci pierwsi zaczęli się „sypać”, w klanie na dzień 20 maja, zostało tylko 52 graczy. Co to oznacza? Polska scena się zmienia. O ile czołówka mniej więcej się trzyma, bo mamy MVPS, potem kilka solidnych klanów (FEST-y, NOMI – o ile znowu nie zrobią sobie przerwy i rzecz jasna 5TAR5), to dalej nie wygląda to zbyt ciekawie…

My tego sezonu nie traktowaliśmy poważnie, o czym świadczy kilka czynników:

  1. ilość walkowerów – 6 sztuk, w tym 3 x ukarane ujemnymi punktami, razem: 3044 + 1344 + 1225 = 5613;
  2. skupienie się na grach wojennych (eliminacja CW, bądź zminimalizowane ich do minimum na ten czas), o czym świadczy ilość zdobytego golda w tym trybie gry na klanowiczów w okresie od 14 kwietnia do 13 maja, tj.: 94 200 (względem 47 430 jakie zdobyliśmy w trakcie VIII sezonu CW); 
  3. zmiana strategii, przejście z poszukiwania miejsca dla siebie, na rzecz palenia średnio i bardziej dochodowych prowincji.

Sezon kończymy na podobnym miejscu, jak ostatnio. Zdobywamy trochę mniejszą ilość złota, aniżeli poprzednio (ok. 5 tys. mniej), jest to jednak przede wszystkim skutkiem tego, co WG dalej robi z mapą globalną. Ta dalej jest niegrywalna dla większości klanów na serwerze EU. Fiolety, będą oczywiście oponować przeciwko temu stwierdzeniu, ale syty głodnego nigdy nie zrozumie…

Redystrybucja dóbr, tj. złota z mapy globalnej jest totalnie niesprawiedliwa. W pewnym momencie, MVPS-y miały chyba 14 prowincji (gdzie dochód mogą czerpać tylko z 10-ciu). System rozgrywek, który umożliwia takie sytuacje, wypacza ich sens oraz sportową rywalizację. Nie dziwimy się, że wiele klanów po prostu sobie odpuściło, w tym w/w polskie społeczności. Konkretyzując, do największych błędów (naszym zdaniem) obecnej mapy globalnej należą:

  1. ułożenie rozgrywek pod topowe klany – tylko te mają realne szanse na zdobycie sensownych wartości golda do skarbca klanowego (a te zaczynają się od 100 k wzwyż za 30 – 40 dni udziału w wojnach klanów);
  2. dramatycznie niskie wartości najmniej dochodowych prowincji – odechciewa się grać CW;
  3. zmarginalizowanie punktów wpływu i wyeliminowanie ich gromadzenia przez tryb SH – CW byłoby o wiele ciekawsze, gdyby punkty wpływu miały w tych rozgrywkach większe znaczenie;
  4. brak możliwości rozbudowy przychodu z prowincji za punkty wpływu;
  5. zbyt mała mapa globalna na X-tych tierach (powinna być min. 1/3 x większa, co najmniej o Wielką Brytanię lub Hiszpanię, ewentualnie Skandynawię);
  6. klasyfikacja klanów, która nie uwzględnia zaangażowania i odejmuje punkty, za karne walkowery – nie uwzględnia w ten sposób możliwości, siły oraz potencjałów poszczególnych klanów;
  7. zadania z plecaka, które można wykonać w tydzień, a nawet krócej, są marnym pocieszeniem i w ogóle nie rekompensują całego systemu.

W ten sposób, wiele klanów, po prostu traci ochotę oraz motywację do rywalizacji na mapie globalnej. Jeżeli tak to dalej ma wyglądać, to my jako klan, na pewno nie będziemy do tych rozgrywek przykładać większej uwagi, zapewne wiele klanów postąpi podobnie, tym samym CW kompletnie przestanie być atrakcyjnym produktem.

Na koniec, kilka pozytywów, w naszym wykonaniu to przede wszystkim epickie bitwy przeciwko 3V na Redshire (15:13 wygrana), czy przeciwko OM na Himmelsdorfie oraz na Piaszczystej Rzece przeciwko MOARR, dla takich chwil na pewno warto grać bitwy klanowe, ale to tylko jedna jaskółka… a ta, wiadomo, wiosny nie czyni.

Do zobaczenia podczas zmagań w Wyścigu Zbrojeń, w dniach 29 maja – 12 czerwca. Oby te rozgrywki zapewniły wystarczającą frajdę i emocje, na które wszyscy czekamy!

7

Komentarze (9)

PJ jako klan sfarmiły ponad 100k – dostali kary których nie uwzględniłeś. Wasz klan ma podobne wn8 co PJ , co oznacza brak dobrego zarządzania mapą globalną względem PJ. Nie jesteście klanem na tyle dobrym by efektywnie palić dochodowe prowincje. Jeżeli byście siedli na kilku mniej dochodowych prowincjach (od 360 do 840) tak by wyciągać coś koło 5,5k/dzień. Wasz klan mógłby potencjalnie sfarmić ponad 200k przez sezon.

100 punktów bazowych WN8, to jednak spora różnica. Daje im to wystarczającą przewagę i mogą więcej na „tej” mapie ugrać. Z siedzenia na mapie, żeby w miarę zadowalający i stały dopływ golda uciułać na sensownym poziomie, to tych mniej dochodowych prowincji trzeba by było zająć min. 6, a żaden klan nie dysponuje tyloma składami. Znaleźć miejsce na mapie, które umożliwia o różnych pree timach bitwy o podobnej godzinie, tj. z 15 minutowym opóźnieniem czy w dwóch strefach czasowych, to również karkołomne zadanie (szkoda czasu na próby lądowań, lepiej palić coś za 600 czy 840, lepiej się na tym wyjdzie). Poza tym, o takie prowincje, jest dużo większa konkurencja, szczególnie jeśli ktoś taki jak GE-PL by na nich wylądował. 200k przy obecnej mapie, to tylko pierwsza czwórka jest w stanie wyciągnąć, to co piszesz, to kompletne bzdury :). Widać, że jeden z tych sytych, co pojęcia nie ma, jak jest „niżej”… 😉

Zakładając ,że przejąłbyś 8 prowincji nad MVPS na dwóch strefach czasowych, to miałbyś po dwie prowincje na 19, 19:15 oraz 20 i 20:15. Czyli maksymalnie dwa składy na obronienia wszystkich prowincji o łącznym dochodzie 5640 golda. Podczas 8 sezonu na tych prowincja siedziały głównie TSOPy oraz kilka słabszych klanów co oznacza brak konfrontacji z lepszymi klanami od was. Co do palenia to żaden klan nie wyciągnie z tego dobrego dochodu. S1MPy paliły przez cały sezon a sfarmili 53k czyli tyle co by ugrali przez 10 dni na 8 mniej dochodowych prowincjach. Może i jestem jeden z tych sytych ale widzę błędy innych klanów na mapie.Może to tylko tak wygląda z boku ale jestem pewny co do tego , że ugralibyście więcej siedząc na mapie niż paląc.

Przejąłbyś 8 prowincji od MVPS… wolne żarty 😉 . Jest powiedzenie, mierz siły na zamiary. MVPS, to dzisiaj przeciwnik, na którego szkoda tracić czas, większość potyczek i starć na CW będą przez nas przegrane. Jaki jest sens rywalizować z takim klanem? Żaden, jeśli chcesz coś uciułać golda dla siebie, to trzeba atakować klany na swoim lub ciut lepszym poziomie i rzecz jasna te słabsze, jeżeli się gdzieś wbiją, gdzie z kolei nam taki rejon odpowiada. TSOP jest dużo niżej w rankingu, aniżeli my. Więc nie bardzo wiem, o czym teraz piszesz? Pree time o 19 kompletnie nam nie odpowiada, bo o tej godzinie, co najwyżej 1 skład zbieramy, a przy blokadzie czołgów na CW, to strategia siedzenia na mapie, to strzał w kolano. To nie jest błąd, tylko racjonalizacja działań. Ponadto, nie można siedzieć na mapie i traktować gry wojenne na sh jako priorytet. Żeby CW przeważyło gry wojenne u nas, musielibyśmy farmić choć połowę z tego co MVPS na dzień, a to przy obecnej ekonomice i grywalności mapy globalnej, zadanie awykonalne. Twoja ocena sytuacji jest błędna. Patrzysz przez pryzmat zwycięzcy, który nie rozumie z jakimi problemami klany o średnim poziomie umiejętności muszą się zmagać. Mapa globalna to obecnie jeden wielki gniot, rozumiem, że dla MVPS to priorytet, bo jak się tylko golda farmi, to trudno, by cokolwiek innego było ważniejsze, lecz my takich możliwości nie mamy. Problem jest gdzie indziej, a mianowicie w redystrybucji dóbr za udział w CW – topowe klany kasują zbyt dużą ilość golda, kosztem całej reszty. Tak niestety została beznadziejnie zbalansowana mapa… dopóki to nie ulegnie poprawie, nie będziemy tego trybu gry traktować poważnie.

Napisał „nad MVPS” a nie „od MVPS”

Co do golda na mapie to się zgodzę , minimalna ilość golda na prowincję (na X) powinna wynieść 360 albo 480 a na VIII od 120 do minimalnej wartości na X. Lecz nie powinno się odbierać golda topowym klanom tylko dać go delikatnie więcej (mapa globalna to aktualnie jedyne miejsce gdzie są widoczne plusy bycia w dobrym klanie).Chcesz farmić połowę tego co MVPS czyli ponad 10k (w tym sezonie tyle miały TRIGGi czy klan lepszy o 500 punktów bazowych WN8, to jednak spora różnica). Wydaje mi się ,że te ponad 5k powinno wystarczyć dla takiego klanu jak Wy. My jako MVPS jakoś potrafimy grać cw i jednocześnie ugrywać rezerwy w grach wojennych więc nie widzę problemu tylko gdy jest dużo cw to skupić się na 2 turze gier wojennych. Ja nic nie pisałem o przejmowaniu prowincji od MVPS … chodziło mi o prowincje zaznaczone na żółto na screenie. https://zapodaj.net/4da744f7f4ab2.png.html Lecz jeśli nie jesteście w stanie wystawiać odpowiednią ilość składów na 19 to są jeszcze inne strefy czasowe ,warto poszukać miejsc miedzy strefami czasowymi bo tylko tak można utrzymać większą ilość prowincji.

Zły pree time. W sezonie 7mym, gdzie na mapie prawie cały czas siedzieliśmy, operowaliśmy na prowincjach w czasówce 21 – 22. Ten o 19 i 20, jest głównie dla ludzi ze szkół średnich, rzecz jasna gimby i trochę studentów ;). U nas średnia wieku znacznie przekracza 20 lat, wieczorami wiele osób do gry siada dopiero od godz. 20/21. Przebicie się na tamte prowincje, które proponujesz, zajęłoby zbyt dużo czasu, jak i gwarancji żadnych nie było, że się powiedzie. Po cóż więc go tracić, jak można było coś codziennie spalić za 600, 720 czy 840, a nawet 1080 golda? My uważamy, że w obecnej sytuacji, strategia, którą obraliśmy, względem tego co robiliśmy w 7mym sezonie, nie była zła. 5k złota mniej, jakie ugraliśmy, to niewielka różnica, praktycznie nieodczuwalna. Co do gier wojennych i CW, Was mało kto atakuje i chciał atakować – u nas wygląda to inaczej. Będąc na mapie, większość chciałaby nam zajeb… włości, bo takie są reguły mapy. Więc siedzenie na niej, na kilka mniej dochodowych prowincjach, kiedy możesz spalić jedną i mieć nie mniej, a nawet więcej, mija się po prostu z celem. Masz kolego zakrzywioną perspektywę, z powodu pozycji swojego klanu, jakbyś grał w takim jak nasz, to byś inaczej myślał. A co do zabierania golda topowym klanom – w tym przypadku chodzi tylko o jedno, sprawiedliwy podział. A tego ani mapa w 6, ani 7, ani 8mym sezonie nie zapewniła. Dysproporcje w ilości zdobytego golda między topką, a resztą, są totalnie nieproporcjonalne względem różnicy w umiejętnościach. Z całym szacunkiem, MVPS, GO-IN, CSA i rzecz jasna FAME, przewyższa GE-PL umiejętnościami, ale nie aż tak, by różnica w przychodach była 10 – 12 krotnością tego co my zarobiliśmy. Wszystkie klany w TOP 25, powinny mieć dochód min. 100k, a z TOP 50 min. 50k. Wtedy można rzecz, że mapa jest grywalna i granie na niej, jest opłacalne. Jeżeli GO-IN czy MVPS, z tego powodu miałoby zarobić 300 – 400k golda mniej, będzie to słuszne, bo tak powinien wyglądać sprawiedliwy podział golda. W tym momencie, jest on mocno niesprawiedliwy i wypacza sens rywalizacji. Tyle na ten temat.

Dysproporcje w ilości zdobytego golda między topką, a resztą, są spowodowane brakiem konkurencji na EU , na RU mimo niemal identyczniej mapy to najlepszy klan zarobił prawie 300k ponieważ ilość klanów na bardzo zbliżonym poziomie jest spora co powoduje lanie się o najlepsze prowincje. U nas na mapie nie ma takiego problemu bo są 4 top klany które w każdym sezonie są ze sobą dogadane gdzie kto siedzi. Różnica między top 4 a klanem znajdującym się na 5 miejscu nie musi być spora ale klan który chce wejść do topki musi pokazać ,że na to zasługuje. Gdy topkę będzie stanowić 10 klanów a nie 4 to najlepszy gold w sezonie też nie przekroczy 300k. Właśnie widzę jak paliliście coś codziennie . Siedząc na 2 prowincjach o całkowitej wartości 1560 przez cały sezon zrobisz prawie 60k. W następnym sezonie może spróbuj się dogadać i siąść w kilka klanów i coś sfarmić bo ilość bitew liczy się raczej na kampanii niż podczas zwykłego sezonu mapy globalnej.

Co będzie w następnym sezonie, zobaczymy – jeżeli mapa nie ulegnie zmianie, raczej strategii nie zmienimy. Owszem, nie codziennie udawało się coś spalić, ale skuteczność mamy nadzieję poprawić. Wówczas między 60 a 70k, jak nie więcej, będzie można wtedy ugrać, o wiele więcej, niż siedzenie na kilku mniej dochodowych prowincjach i blokowanie sobie możliwości gry na grach wojennych. CW ma swoje uroki, nawet na drabinkach – wszystko zależy od tego, jakie cele chcesz zrealizować i co osiągnąć. Gold, to tylko jedna z wartości dodanych. Wiadome, dla topki tylko to ma znaczenie, dla innych klanów, takich jak nasz, liczą się też inne korzyści. Sojusze na mapie, posiadaliśmy w 7-mym sezonie (np. KAZNA, -WBZ- i inni), lecz też kokosów z tego nie było. Na ten moment, nie ma sensu niczego w naszym przypadku zmieniać. A żebrać o wpuszczenie nas na jakąś prowincję, czy teren mapy, na pewno nie będziemy 🙂

Zostaw komentarz

Facebook

YouTube